lördag 12 januari 2013

Fläskfilé med Potatis- och Morotgratäng

Marinerad Fläskfilé med Potatis- och Morortgratäng. (ca 170kcal/port + 145kcal/port enligt min uträkning)


Recept (7-8port)
Fläskfilé
600g fläskfilé (blir 4port)
2msk tomatpuré
0.5dl vatten
2tsk soya
1tsk rapsolja
cayennepeppar
paprika pulver
salt
pepparmix

Potatisgratäng
6 stora mjöliga potatisar (blir 7-8port)
2 morötter
1 bit purjolök
1 stor klyfta vitlök
1dl Kvarg 0.1%
1.5dl Keldas Mini Mat 7% (kommer nästa gång bytas ut mot 1dl soyamjölk)
salt
vitpeppar

Topping
75g Västanost 10% (kan byta mot 5% Västan alt skippa helt)

Ansa fläskfilén och marinera i tomatpuré, vatten, soya och kryddor, låt vila ett par timmar. Potatisen, morot och purjolök skivas. Blanda kvarg, MiniMat (nästa gång blir det soyamjölk istället) och värm i wookpanna. Pressa i vitlöken. Blanda ner potatis, morot och purjolöken i kvargblandningen. Värm på ca 10 min tills potatis och morot börjar mjukna. Smaka av med salt och peppar. Lägg över blandningen i en ungsfast form, toppa med osten. Grädda i ca 20 minuter.

Reflektion 130113: Gratängen var ok. Inte den bästa jag ätit och kommer revideras till nästa gång. Bla kommer jag ta bort moroten som ger en för söt smak. MiniMat kommer jag plocka bort eftersom jag såg att den innehåller socker. Att toppa med västanost känns som en overkill och helt onödig. Jag kan däremot tänka mig att toppa med något annat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar