torsdag 10 januari 2013

Oliv- och Soltorkadetomaterrisotto

Vet inte riktigt vad jag höll på med igår men det blev mycket ris över igår, närmare 12 dl! Vad ska man göra med det? Risotto kanske? Det är en rätt som vi inte har ätit här hemma så det ska bli intressant att introducera för lilla familjen. Små tjejerna kommer få en variant av vår risotto (oilv-, soltorkadetomater-, och fetaostrisotto) som jag är säker på att de kommer älska!

Oliv- och Soltorkadetomaterrisotto (ca 150kcal/port enligt min uträkning). Serverad med rökt kalkon och sallad.


Recept ( 10-12 portioner)
10dl kokt basmatiris
0.5 lök gul
1 klyfta vitlök
0.5dl Keldas Ostsås 8%
1dl soyamjölk (osötad)
10 soltorkade tomater
1dl kalamata oliver (ca 5/port)
vatten

Bryn lök och vitlök. Tillsätt det kokta riset och späd med 1-2msk vatten. Låt koka in lite så riset blir ljummet. Tillsätt tomaterna, soyamjölken och ostsåsen. Låt koka ca 5 minuter för att värma riset, koka in smakerna och få rätt konsistens. Avsluta med att skiva ner oliverna och blanda i risotton. Servera med 150g rökt kalkon som jag idag (150kcal/port) eller varför inte rostbiff eller vit fisk.

Reflektion 130110: det gick hem hos tjejerna och efter att mannen satt i sig flera dl efter sitt längdåkningspass blev det 4 matlådor till mig så frysen börjar bli rejält full nu - skönt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar