torsdag 21 februari 2013

Bikarbonatbröd med Nötter

Jag har lärt mig att jag inte kan äta knäckebröd. Det triggar mig något så in i bomben. Bomben! Det går helt enkelt inte utan jag försöker hitta ett annat alternativ som fungerar bättre som mellanmålsbröd. Rågkusar funkar faktiskt ganska bra. Inget tillsatt socker. Surdeg. Och triggar mig inte. Goda med Keso. Men så tycker jag att det är både roligt och ekonomiskt att baka eget bröd och provade därför detta bröd. Lite triggande men inte alls som knäckebröd!



Recept (1 limpa)
5dl Fjällfil 4%
2.5dl landbrödmjöl
2.5dl grötblandning
1dl vetemjöl
0.5dl nötmix (grovt hackad)
3msk sesamfrö
2tsk bikarbonat
1tsk bakpulver
1msk sirap (skippa om fitnessfight)
1msk olja
salt

Blanda alla torra ingredienser. Blanda alla blöta. Blanda de två och häll i en brödform (jag klär formen med bakplåtspapper). 150grader varmluftsugn ca 60-75minuter. När bröder är färdigt låter jag det vila i en handuk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar