onsdag 6 februari 2013

Rullader med ost/soltorkade tomater/franska örter blandning och Potatis

Följetången tar sitt slut (hoppas vi). Bilen, som varit på verkstaden i 1.5 vecka, blev idag klar och inte en krona behövde vi betala för senaste motorhaveriet efterson det "bara" var mekanikern som "glömt" att sätta tillbaka en turboslang. No comments från den här serviceingenjören!

Skinksteken som legat i kylskåpet några dagar blev idag rullader fyllda med ost/soltorkadetomater/franska örter-blandning. Serverades med sallad, potatis och en god sky. Gott blev det.

Rullader med ost/soltorkade tomater/franska örter blandning och Potatis (ca 360-400kcal inkl potatis (2-3 tärnade) enligt min uträkning).


Recept (4 port)
600g skinkstek
4-5 soltorkade tomater i olja
150g mjukost 4%
1-2tsk soya (jag använder japansk osötad)
3-4dl vatten
salt
pepparmix
franska örter

Skiva ca 1cm tjocka skivor av skinksteken. Banka ut skivorna så att de blir ett par mm tjocka. Hacka tomaterna och blanda med mjukost och franska örter. Lägg lite av blandningen i skivorna och rulla ihop. Jag brukar dela skivorna så att rulladerna inte blir så tjocka. Ca hälften av blandningen går åt till rulladerna. Rulla ihop och fäst med tandpetare. Stek och låt sedan rulladerna vila medan skyn tillreds. Skölj stekpannan med vatten som lämnas kvar i pannan och tillsätt soya och resten av osttomatblandningen. Red om så behövs. Lägg i rulladerna och puttra några minuter. Servera med sallad och potatis. Goood smak!

2 kommentarer:

  1. Hej! Är all mat du lagar och lägger upp enligt FF tänket? :)

    SvaraRadera
  2. Hej Sofie, när jag körde mina 4 veckor av fitnessfight åt jag inte av alla recept som jag lägger ut här. Då åt jag myckte "striktare" MEN idag när jag går på 6 månadersprogrammet är min ambition att hitta balans i livet. Att inte krångla till det. Att hitta en kost som passar mig och min familj. Mycket av det jag lägger ut är enligt WoS tänket MEN jag räknar endast kalorier (inte protein). Dock är jag mycket medveten om protein/kolhydrat fördelningen. Man måste själv ha kunskapen om vad WoS rekommenderar i sitt eget kostprogram. Så många av min recept passar mycket väl till FF och vissa passar bättre precis efter när man försöker balansera ut den kickstart som man fått med sina 4 veckor. Lycka till Sofie, bara 2 veckor kvar!!

    SvaraRadera