torsdag 14 februari 2013

Semla á 170kcal

Jag tycker verkligen om semlor men denna februari kommer jag att avstå. Om jag bjuder på semlor i  framtiden bjuder jag absolut på detta alternativet! (Källa: MåBra nr 2 2012)


Recept (16port)

25 g smör
2 dl mellanmjölk, ev. låglaktos
¾ dl kesella lätt
25 g jäst för söta degar
½ dl socker
1 krm salt
1 tsk kardemumma
2 krm bakpulver
½ uppvispat ägg
ca 6 dl vetemjöl
Fyllning:
inkråm från bullarna
50 g malen mandel
½ dl florsocker
¾ dl mellanmjölk, ev. låglaktos
1 dl mellangrädde, ev. låglaktos
2 tsk florsocker


Smält smöret, tillsätt mjölk och kesella och låt blandningen bli 37°. Smula jästen i en bunke, häll över degvätskan och rör om. Tillsätt socker, salt, kardemumma, bakpulver, ägg och det mesta av mjölet – spara lite till utbakning. Arbeta degen kraftigt med trägaffel eller i maskin och låt den sedan jäsa övertäckt ca 30 min. Knåda degen på mjölat bakbord och dela den i 16 delar. Rulla släta bullar som får jäsa på bakpappersklädd plåt ca 30 min. Sätt ugnen på 240°. Pensla bullarna och grädda dem 7–8 min. Låt svalna på galler under bakduk. Skär av ett lock och gröp ur en del av inkråmet med hjälp av en gaffel. Mosa ihop med mandel, florsocker och mjölk till lagom lös konsistens. Fyll bullen med massan och lägg på vispad grädde. Lägg på locket och pudra över lite florsocker. Psst: Mal mandeln med skalet på så får du extra mycket nyttiga antioxidanter

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar