måndag 11 mars 2013

Bouncing in Weight and Form!

Bounce hit Bounce dit. Det är inte lätt det här med att lägga sig på en ny målvikt (målkroppsform). Ingen som sa att det skulle bli lätt heller. Att hitta balans är svårare än vad man tror och det är väl därför som det är svårt att forma sin kropp. Men det är inte omöjligt och det är också det som gör det spännande tycker jag.

Min formresa är verkligen inte rak. Om man tittar på min historik så gick jag upp mycket under tonårstiden. Tog studenten i storlek 46 och åkte till USA. Under 5 år i USA kan man kanske tro att jag kom hem som en riktigt rund boll men det gjorde jag inte även om jag toppade min vikt där borta vid ca 85-87kg. Det anser jag vara ganska mycket vikt för min ursprungliga "grova" kroppsram. Dock började jag stryrketräna på Olympus Gym där jag hade mina vänner. Jag löptränade mycket och kom hem många kilo lättar. Jag har sedan dess legat stadigt på 67-70kg. Jo, 3kg upp och ner är helt normalt skulle jag vilja säga. Alltså jag har haft balans vid denna vikt men har känt att jag vill ligga lägre.

Det här med vilken vikt och kroppsform som är rätt för mig (dig) är svårt. Andra har oftast många åsikter som tenderar att göra en nöjd. Det är inget fel i att vara nöjd men då ska man vara nöjd i den man är inte för att alla andra är nöjda med hur man ser ut. Det är stor skillnad. Många pratar om nöjdhet men vet ni vad det är en annan diskussion. Jag vet iallafall att jag känner mig bättre i kroppen när jag ligger något lägre i fettprocent. Så därav fitnessfighten i november förra året vilket gav riktigt bra resultat. Ensam seglade jag vidare på vågen och efter ca 10 veckor hade jag gått ner 9kg. Då började det synas att fettprocenten kommit ner rejält. Härlig känsla och roligt med resultat tyckte hjärnan. Det tyckte dock inte kroppen!


Några sämre veckor följde med låg energi och en kropp som krävde mycket kolhydrater. Min svaghet blev knäckebröd med 5% ost och morötter. De dåliga veckorna avslutades med en skidresa och ätardag följt av dåligt humör och mycket svullen känsla i kroppen. Med en kopp full av vätska och kolhydrater ställde jag mig på vågen som visade +6kg! Det är helt otroligt att man kan gå upp 6kg på knäckebröd och morötter, för låt mig berätta att övriga kosten har varit "helt" enligt fitnessfightens grunder. Idag står det +3kg från formbilden ovan. Skillnaden på dessa 3kg är enorm. Enorm är kanske att ta i men den är stor. Inget att hänga läpp över utan det som är så härligt är man man kan bara dra ett sträck över det som varit (jo det kan man faktiskt) och börja om på nytt. Strävan. Min melodi.

Vad händer nu? Jag pratade med en bekant på gymmet i lördags som gör samma resa fast med annan metod, jag kom efter det till insikt med en massa med saker som behöver lägga till rätta för att få bättre balans. Maten är det som kommer först, det har jag alltid hävdat och gör fortfarande. Alltså börjar vi i den ändan.

Målet är balans vid en form jag gillar riktigt mycket. Jag trivs ok idag men det är as häftigt att ha känslan "nu ser jag ut som jag förtjänar med all den energi jag lägger på mig själv". När man ser ut som man borde och man är stolt över det. Att kämpa för något är en drivkraft hos mig. En skön känsla. Positivitet. Styrka. Go Go Kämpa Kämpa.

2 kommentarer:

  1. Ja, visst är det lustigt att så många har åsikter om vilken vikt som är lagom och vilket formtopp som är ok.
    Kör ditt race, jag kör mitt! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mmm inte helt lätt att förhålla sig till.. men ja du har rätt - det är bara det att de som har åsikter kör oftast inget race alls! Typ mitt problem eller ditt problem? Same same..

      Radera