måndag 11 mars 2013

Tacolasagne a la Ekeberget!

Nycklarna har försvunnit och jag kommer således inte åt frysen. Dock hade jag tur att det finns köttfärs i frysen inne och eftersom kreativiteten är låg blir det lasagne. Kan aldrig gå fel här uppe på berget! Denna gång blev dock kaloriportionen för hög. Detta kompenserade jag genom att äta en något mindre portioner (delade lasagnen i 9 istället för 6). Detta är inte en optimal kompromiss eftersom näringsinnehållet är gjort enligt portion. För att väga upp det mindre proteinet åt jag ca 1dl kvarg (0.1%) ihop med lasagnen och salladen (vilket gav mig en kaloriportion på ca 420kcal fast med samma protein intag.

Tacolasagne a la Ekeberget (ca 545kcal/port enligt min uträkning)


Recept (6port)
900g köttfärs 10%
1 lök gul
500g krossade tomater (osötade)
3dl ärtor/majs/paprika mix
tacokryddor (egen mix)
2dl Kelda Ostsås 8%
1-2msk Mjukost 4%
2-3dl soya mjölk (osötad)
salt
muskot
400g lasagneplattor

Stek köttfärs och lök. Tillsätt och stek in tacokryddorna. Tillsätt krossade tomater och ärt/majs/paprika mixen. Låt puttra. Gör ostsåsen genom att värma Kelda ostsås, mjukost och soya mjölk. Smaka av med salt och muskot. Lägg ihop lasagnen och grädda enligt plattornas anvisning (250grader i 20minuter). Servera med en god sallad och kvarg.

Reflektion 130311: För att få ner kalorierna är det enligt mig bästa sättet att ersätt mjukosten med 1dl soya mjölk. Använd 200g-250g pastaplattor och gör hellre lite tjockare lager. Pastan innehåller dubbelt så mycket energi som köttet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar